سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی با بیان اینکه گستره‌های آبی یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور محسوب می شوند،‌ گفت: توسعه گردشگری دریایی و گردشگری ورزشی دریامحور از اهمیت بسزایی در افزایش تراز اقتصادی برخوردار است.

رضا شجیع در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر ضرورت ارائه طرح‌های نوظهور و نوآور در گردشگری دریایی و ورزشی دریا محور،‌ اظهار کرد: دریا بزرگ‌ترین محور و بستر تجارت بین‌المللی است و بخش زیادی از کالاهای تجاری دنیا از طریق دریا مبادله می‌شوند، در همین راستا نیز افزایش توان اقتصادی دریا محور می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید دریا را به شیلات محدود کرد، افزود: زمان آن رسیده تا با نوآوری، زمینه بروز ظرفیت‌های دریایی در بخش گردشگری، ورزش و فناوری را فعال کنیم.

شجیع ادامه داد: اقتصاد دریامحور در کیش و جزایر سه گانه این ظرفیت را دارد تا به یک گفتمان غالب و راهبردی تبدیل شود، چون که قرارگیری این جزایر در قلب آب‌های سرزمینی کشور، آنها را به ‌عنوان پایانه‌هایی برای نمایش قدرت نرم کشور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به وجود پنج هزار کیلومتر خط ساحلی در جنوب کشور، بیان کرد: چهار استان با ۱۹۰ شهر و بیش از ۱۲۹ هزار روستا فقط در جنوب کشور در خط ساحلی قرار دارند که ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تجاری، گردشگری ‌و ورزشی محسوب می‌شود.

شجیع با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در گستره آبی، ایران را در بین ۱۸۴ کشور جهان در رتبه چهلم قرار داده است، گفت: استفاده مناسبی از سواحل جنوبی کشور به عمل نیامده و از نظر کسب درآمد از نوار ساحلی رتبه‌های ته جدولی را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی همچنین در رابطه با برگزاری نخستین نشست تخصصی «اقتصاد ورزشی دریا محور» در کیش با رویکرد فعال سازی ظرفیت‌های ورزشی و گردشگری دریا محور، اظهار کرد: این نشست با حضور صاحب نظران حوزه اقتصاد، ورزش و گردشگری، چهارم شهریور ماه جاری برگزار می‌شود.